Yurtdışında Yüksek Lisans

Çeşitli sebeplerle kimimizin özendiği, kimimizin gerekli gördüğü bir şey yurtdışında yüksek lisans. Ben de Lisans eğitimim sonrasında ufak tefek iş tecrübelerinden sonra yüksek lisans eğitimi almaya karar verdim. Bunu da yıllardır hayalini kurduğum gibi yurtdışında yapmanın daha faydalı olacağını düşünerek araştırmalarıma başladım. Bu yazıyı ise Almanya’da yüksek lisansın ilk yılını tamamlamış bir mühendis olarak yazıyorum. Umarım benim gibi yurtdışı hayalleri kuran arkadaşlara, cesaret edemeyenlere, nasıl yapacağını bilmeyen arkadaşlara yardımcı olur. Onları biraz olsun cesaretlendirebilim.

1) Hayal

Çok klişe bir sözdür her şey hayal ile başlar. Basit bir söz olarak gözükse de; bir bebeğin yürümeye cesaretinin ilk adımla başlaması gibi son derece önemlidir hayal kurmak. Ben de yıllar önce bu hayalleri kurdum. Çok insanla paylaştım ve çoğundan olumsuz tepkiler aldım. Ama bir gün gerçekleşeceğini biliyordum öncelikle kendimi tanıdım. Sınırlarımı çizdim ve fırsatları kovaladım. Bu süreçte öğrendiğim en önemli şey aptalca da olsa denemekte fayda olduğu ve insanın kendi fırsatlarını kendisi yarattığıydı.

Ben de en umutsuz olduğum anlarda başvurular yaparak önce erasmus programı ile dört yıl sonra ise yüksek lisans programı ile yurtdışına çıktım ve yaşamaya devam ediyorum.

Bu aşamada önerebileceğim tek şey kesinlikle yılmamak. Başkalarından olumlu tepkiler beklemeyin. Hiç yurtdışına çıkmamış insanların kötülemelerini ciddiye almayın çünkü bu sizin hayatınız.(hatta yurtdışında doğmuş büyümüş insanlardan bile olumsuz şeyler duyabilirsiniz.) Hayalcilikle suçlanabilirsiniz ama kesinlikle vazgeçmeyin. Eğer gerçekten istiyorsanız başaracağınıza emin olun. Bu sizin hayatınız. Nasıl yaşamak istiyorsanız öyle yaşamak da sizin elinizde. Şunu da söylemek de fayda var dünya Türkiye’nin etrafında dönmüyor.

2) Karar ve Okul Bulma Süreci

Artık hayalden bir adım öte gidip karar ve bunu somutlaştırma zamanı geldi. Bu süreçte ilk olarak söyleyeceğim şey kendinizi iyi tanıyın, ne istediğinizi iyi belirleyin ve aracı firmalardan uzak durun. Tüm işlerinizi kendiniz halledin.

Kendimizi nasıl tanıyacağız, ne istediğimizi bilmek ne demek?

İlk olarak akademik durumunuzu gözden geçirin. Nasıl okudunuz, severek mi yoksa küfrederek mi..Ortalamanız ne kadar.. 2.5 ‘in üstüyse işiniz kolay düşükse işiniz biraz daha zor ama imkansız değil. 2’den de düşükse yüksek lisans hiç iyi bir fikir değil.

Neden yüksek lisans istiyorsunuz, sırf master derecesi almak için mi yoksa size bir şeyler katsın diye mi..Yoksa sorumluluklardan kaçmak için mi.. akademik kariyer mi hedefliyorsunuz yoksa özel sektör mü.. sonrasında Türkiye’ye dönmek mi istiyorsunuz yoksa o ülkede kalmak mı.

Yurtdışı fikrini düşünün, neden istiyorsunuz, Türkiye’de şikayet ettiğiniz, yurtdışında daha iyi olduğunu düşündüğünüz şeyler neler.. Aileniz, arkadaşlarınızla ilişkileriniz nasıl, onlardan uzak kalmak, kimi zaman yapayalnız olmak tercih edebileceğiniz bir şey mi…

Ülkeleri araştırın, hangi ülkenin kültürü hoşunuza gidiyor, eğitim kaliteleri nasıl, eğitim sonrası kalabilme şansınız, yabancılara karşı yaklaşımları, iş imkanları…

Yukarıda ki tüm soruları kafanızda cevaplayın. Kısaca toparlamak gerekirse paranız var ve 2 sene kafa dinlemek istiyorsanız doğu ve orta avrupa ülkelerini tercih edebilirsiniz. Hepsinin şartları farklı olduğu için ayrıntılı bilgi vermek istemiyorum. Ama bir çoğunun eğitim kalitesi Almanya, Fransa, İngiltere, Kuzey ülkelerine göre oldukça düşük. Bir kaç ülke dışında eğitim kaliteleri Türkiye’nin bile yanından geçemez. Okul ücretleri genelde 2000-4000bin euro arası değişiyor. Okullara kabul almak nispeten daha kolay. Yaşam ucuz. Kızları güzel, partileri iyidir. 2 -3 sene tatil yaparsınız. Sonrasında o ülkelerde kalma şansınız da olabilir ama dünyanın herhangi bir yerinde prestiji olsun ya da mezun olduktan sonra şartlarım iyi olsun diyorsanız kesinlikle tavsiye etmem. Türkiye’de ortalamanın üstü bir üniversite çok daha faydalı olur. Ya da bulgaristan, gürcüstan gibi komşu ülkelere gidip daha az zahmetle istediğiniz dereceyi elde edebilir kafanızı da fazla yormazsınız. Tatil derken de bölümden bölüme farklar olsa da eğitimin o kadar kolay olmadığını da söylemekte fayda var.

İyi bir eğitim için ise bir çok Abd, Kanada, Kuzey ülkeleri, Almanya, Fransa, İngiltere, bir kaç arap ülkesi, Japonya, Avustralya, Yeni Zelanda, Güney Kore gibi ülkeler ile ilgilenebilirsiniz. Abd, Kanada, Avustralya gibi ülkelere gitmek daha zor tabii. Öğrenci konusunda daha seçiciler. Avrupa ise biraz daha kolay ve daha düşük bütçe ile eğitiminizi tamamlayabilirsiniz.

Not: Burada bunu yazmak istedim. Uygun bütçe ve kaliteli bir eğitim için çok populer değil ama bir çok ülkeden iyi eğitime sahip Küba’yı araştırmanızı öneririm.

Ülkelerin ve okulların şartları farklılık gösterdiği için yazının geri kalanın da Almanya ağırlıklı yazacağım.

Neden aracı firmalardan uzak durmalıyız ve araştırma nasıl yapılmalı?

Aracı firmalar yukarıda da yazdığım gibi kazandığı para ile ilgileniyor. Bazılarının çok iyi hizmet verdiği söylense de nasıl Türkiye’nin herhangi bir yerinde okumak ve yaşamak için danışmana ihtiyaç duymuyorsanız yurtdışında da ihtiyacınız olacağını söylemek yalan olur. Okullar genel olarak her türlü hizmeti ve yardımı sağlamakta. Zaten kendi başınıza ayakta durabilecek kadar cesaret ve dil bilgisine sahip değilseniz, sorunlarınızı kendiniz çözemeyeceksiniz firma aracılığı ile bile gitseniz sorun yaşar ve eğitim sürecinizi işkenceye çevirirsiniz.

Bu firmalar genel olarak komisyon ya anlaştığı okullarla çalışıyor. Bu şu demek oluyor : Girebileceğiniz başka okullar olsa bile onları size sunmuyor, iyi bir başvuru ile girebileceğiniz okulun bir iki tık üstünde bir okula girebilecekken onlar garanti olanları size sunuyor. Çünkü şu kadar öğrenci kabul aldı diye reklam yapıyorlar. İmaj açısından risk almak çok mantıklı değil. Durum böyle olunca da cesaretinizi kırmaya başlarlar. Ben bir çoğuyla görüştüm ve hepsinin söylediği bu ortalama ile Almanya’da herhangi bir üniversiteye giremeyeceğimdi. Ama şu an girdim ve okuyorum.

Peki araştırma nasıl yapılmalı?

Ülke konsoloslukları, okul sayfaları, arama motorları yeterince bilgiye sahip. Aracı firmaları da genel bilgi almak için kullanabilirsiniz. Almanya için DAAD ücretsiz danışmanlık hizmeti vermekte ve daad.de sitesinde uluslararası öğrenciler için de ayrıntılı bilgi alabileceğiniz başarılı bir veri tabanı mevcut. Orada okulların şartlarını araştırmak ve seçim yapmak size düşüyor.

Öncelikle dilinizi geliştirin. Her okul ve ülke farklı şeyler istiyor. Ama tavsiyem tüm bu işlere kalkışmadan önce ingilizcenizi geliştirin ve gerekli sınavlara girip belgeleyin. Hatta gitmek istediğiniz ülke kafanızda ne ise, eğitim dili ingilizce bile olsa, o ülkenin dilini de temel düzeyde öğrenmeniz gittiğinizde hatta yapabiliyorsanız onu da belgelemeniz çok faydalı olacaktır.

Dil sorununu çözdükten sonra ise Türkçe sayfalardan ziyade ingilizce sayfaları araştırarak ülkeler hakkında bilgi edinebilirsiniz.

Öncelikle kendi şartlarınızı, isteklerinizi ve akademik durumunuzu bir kenara yazın. Gerçekçi olun ve kendi kendize bir filtreleme yapın. Böylece başarılı bir öğrenciyseniz düşük seviyedeki okullarla, ortalama bir öğrenciyseniz de en iyi okulları araştırarak vakit kaybetmezsiniz.

Gitmek istediğiniz ülke veya ülkeleri belirledikten sonra ise orada ki okulların sayfalarından kabul şartları ile ilgili ayrıntılı bilgi alabilirsiniz. Üniversite sayfalarının dışında okulların uluslararası ofisleriyle, master yapmak istediğiniz bölüm sekreterleri ile iletişime geçin. Master yapmak istediğiniz hocaların çalışmalarına bakın ( motivasyon mektubunda çok işe yarıyor), hayalinizdeki gibi bir bölüm ve program ise hocalarla da iletişime geçmeniz sizi bir adım ileriye taşıyacaktır. Böylece okulun ne istediğini tüm ayrıntılarıyla öğrenir, onların isteklerini karşılıyor musunuz, onlar sizin isteklerini, hayallerinizi karşılıyabiliyor mu emin olabilirsiniz. Tüm bu araştırmaları yaptıktan sonra ise artık başvuru sürecine geçebilirsiniz. Başvururken de kesinlike korkak davranmayın. Filtreleme sonucunda belirlediğiniz okullara başvurun. Zaten iyi bir araştırma yaptıysanız başvuracağınız okul sayısı onu hatta beşi geçmez.

Ben bu araştırmaları yaparken, avusturyada bir programdaki profesör ile iletişime geçmiş ve kabul almıştım. İsteğimi beğendiğini beni ile çalışmak istediğini söylemişti. Ama başvuru için beklemem gerekiyordu, Almanya’dan bir okuldan kabul alınca da vazgeçtim.

Almanyada üniversiteler üçe ayrılıyor temel olarak. Üniversite, teknik üniversite ve uygulamalı okullar (fachhochschule). Üniversite ile Teknik Üniversite aslında hemen hemen aynı. Teorik tabanlı, akademik amaçlı eğitim veriliyor. Ama her üniversitenin iyi olduğu bölümler farklı farklı. Fachhochschule denilen uygulamalı okullar ise temel düzeyde teorik bilgi verirken uygulama ağırlıklı eğitim veriyor. Öğrencileri akademik geleceğe değil piyasaya hazırlıyor. Bu okullardan mezun olduktan sonra aldığınız derece yine master derecesi ve Türkiye’de denklikleri var ama bu eğitimden sonra Almanya’da akademik kariyere izin verilmiyor. Bu nedenle ne istediğinizi çok iyi belirleyin ve ona göre seçimler apın. Yoksa zorlanırsınız.

Almanyada eğitime gelince ise oldukça zor. Dersler, uygulamalar, pratikler vs. Türkiye’de ki master programları gibi tez ağırlıklı değil. 1 Sene lisans eğitimi gibi ders görüyorsunuz ikinci sene proje ve master tezi çalışmaları yapılıyor. Genelde son master tezi yapmak için tüm dersleri geçmeniz gerekiyor. Yine bölümden bölüme okuldan okula değişse de Türkiye’de en iyi üniversiteler dahil hepsinde olduğu gibi son gecelerler için eğitim biraz ağır, alışması zaman alıyor. Ayrıca bizdeki gibi derse değil sınavlara kayıt yapılıyor. Yani hazır hissetmiyorsanız o dersin finaline girmiyebiliyorsunuz. Bu durumda kalmış değil, o dersi hiç almamış olarak gözüküyorsunuz. Bu noktada da iyi karar vermek gerekiyor çünkü her dersten 3 hakknız var. 3 kere de kalırsanız okulla ilişiğiniz keisliyor ve aynı bölüme almanyanın herhangi bir yerinde tekrar kayıt yaptıramıyorsunuz.

3) Başvuru ve Belge Toplama

İşin en sıkıcı ve sinir bozucu kısmı burası. Aslında en büyük mesaiyi okul arama sürecinde harcıyorsunuz. En sonunda okulu buluyorsunuz tam rahat edeceğim derken saçma sapan evraklar isteniyor. Halen öğrenci ya da yeni mezun işsiz iseniz işiniz daha kolay ama çalışıyorsanız çok iyi dostlara ya da fedakar bir kardeşe ihtiyacınız var.

Genel olarak istenen belgeler; üniversite diploması, cv, referans mektubu, motivasyon yazısı, lise diploması ve üniversiteye giriş belgesi, transkript, dil yeterlilik belgesi. Bazı okullar önceden bir mülakat ya da yeterlilik testi de isteyebiliyor.

Tabii ki bu belgelerin çevirileri ve noter onaylı kopyaları da gerekiyor. Okulunuzdan ingilizce alabilyorsanız hem ingilizcesini hem de Türkçesini almanız işinizi bir hayli kolaştıracaktır. Noter onaylı kopyalarda ise hangilerinin gerekli olduğunu iyice araştırın ya da okula sorarak öğrenin ki boşuna masraf olmasın.

Almanyada ingilizce programlar için her birinin ingilizce kopyaları yeterli. Konsolosluk belgeleri ise Almanca olmak zorunda.

4) Her şey tamam yolculuk başlasın

Bu kısımda söyleyecek pek bir şey yok. İnanın başvuru süreci ve özellikle evrak sürecinden sonra en iyi, heyecanlı, rahat ve keyifili süreç diyebilirim. Almanya da yaşam ile ilgili ise daha sonra ayrıntılı bir yazı yazacağım.

B.

Bu yazıyı okuyan liseli arkadaşlarım için not: aileniz, bütçeniz, kafa yapınız izin veriyorsa hiç düşünmeden lisansa gidin.

Not 2: Teknik bilgi bir şekilde öğreniliyor. Ama dil öyle değil. Üniversite ve lise hayatı boyunca dile daha çok ağırlık verin. Farklı diller öğrenin.

Not 3: Okul dışında yaptığınız her türlü profesyonel aktivite, gönüllü projeler, vakıf çalışmaları, okuldaki kulüp faaliyetleri de kabul almanızda ortalama kadar etkili.

 Not 4: Almanya ile ilgili internette bulduğum en iyi değerlendirme yazısı da bu almanya’da master yapmak

İki sene sonunda benzer bir yazı yazmayı planladım ama gördüm ki, hemen hemen herkes aynı şeyleri yaşıyor. Gerçekten 2 yıl eğitim hayatını çok iyi özetleyen, her noktasına değinen bir yazı.

Leave a Reply

